onsdag den 20. juni 2012

Lækre små rabarbertærter



Her sad jeg og fik lyst til at bage noget lækkert og visuel flot. Synes en tærte med fletlåg er enormt flot, men synes størrelsen var lidt voldsom, så jeg søgte lidt efter en opskrift hvor det var i muffin størrelse i stedet. Det gik ikke ret godt, for jeg kunne umiddelbart ikke finde noget. Derfor endte jeg med en traditionel rabarbertærte opskrift og ville eksperimentere med størrelsen.
Dejen:
225 g smør
50 g sukker
2 æg
350 g mel

Fyldet:
700 g rabarber
140 g sukker
1½ spsk kartoffelmel
kornene fra ½ stang vanilje eller erstat lidt af sukkeret med vaniljesukker.
1 æg til pensling

Jeg brugte en foodprocessor, men en god portion håndkraft kan også bruges.
Bland smør og sukker sammen til en ensartet masse. Kom herefter æggene i og pisk grundigt. Hæld gradvist melet i mens der fortsat piskes indtil den bliver så tyk at den let kan formes med hænderne. Hæld dejen ud på et bord og ælt den sammen til kugle, som pakkes ind i bagepapir. Lad dejen hvile på køl mindst en time – jeg lavede dejen om morgenen og bagte dem senere på dagen.

Opvarm ovnen til 180 grader alm. ovn/160 grader varmluftsovn.

Rens rabarber, og skær dem i cirka ½ centimenser store stykker. Bland sukker med kartoffelmel og kornene fra en halv stang vanilje eller vaniljesukkeret.

Her ændrer opskriften sig en smule fra den traditionelle.

Tag lidt over halvdelen af dejen og fordel dem direkte i muffinpladen i et tyndt lag. Dejen er så fedtet at der ikke behøves fedtstof i muffinskålene.
Kom rabarber ovenpå tærtedejen, og fordel til sidst sukkeret over. Rul den resterende dej ud, og lav et fletlåg, som forsigtigt lægges over.



Pisk ægget og pensl dejen. Bag tærten midt i ovnen i cirka 25-30 minutter.
Serveres med cremefraiche.


Jeg blev rigtig godt tilfreds, og et par stykker er nu allerede delt ud til naboen. Håber de kan lide dem :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar