lørdag den 23. juni 2012

Knækbrødskiks glutenfri




Det er altid rart med inspiration til hvad man kan lave. Jeg skal senere i gang med at lave kyllingefrikadeller, men fandt lige en opskrift jeg må dele.

Det er knækbrødskiks jeg fandt på Heidis Verden. Jeg har ikke tid til at afprøve og eksperimentere med opskriften i dag, men synes alligevel den skal smækkes op på bloggen.

Tænker at der kan prøves at komme tørret revet æble i for en sødere smag.

Knækbrødskiks ca 40 stk.

1 dl malede hørfrø, brug kaffekværnen eller blender.
1 dl hele hørfrø
1 dl malede mandler eller mandelmel
1 dl græskarkerner, grofthakkede
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
3 spsk Fiber Husk
2 tsk salt
4 spsk oregano
2 spsk rosmarin
2 tsk bagepulver
2 æg
3 1/2 dl vand
evt. 2 dl parmesanost
flagesalt

 Bland alle ingredienser godt og lad dejen stå i 5-10 minutter så Fiber Husk kan opsuge væske - juster evt. med vand hvis den bliver for tør.
Del dejen i to og rul hver portion ud mellem to stykker bagepapir der er smurt eller sprayet med olie. Ret kanterne lidt ind så formen bliver nogenlunde jævnt firkantet - ellers har de tynde kanter det med at blive brændte inden resten er færdig.
Drys lidt flagesalt på dejen og rul saltet let ned i dejen med kagerullen, så det ikke falder af under bagning.
Skær dejen ud i passende firkanter med en pizzarulle eller en kniv - det gør ikke noget hvis man ikke kan skære hele vejen igennem - bare der er ridset op så man kan brække kiksene fra hinanden.
Bag kiksene ved 160 grader i ca. 60-70 minutter til de er gyldne og sprøde - når de er sprøde nok til at brække fra hinanden, kan det være en ide at skille dem ad og bage videre, så de hurtigere bliver jævnt sprøde.
De bliver mere sprøde når de er kølet af, så tag evt. et stykke ud og lad det køle af som test, inden alle kiksene tages ud.
Lad dem køle af på en rist og opbevar dem derefter i en kagedåse.




3 kommentarer:

  1. Hej Mia

    Tak for "rebloggingen" af knækbrødskiksene, og fordi du gjorde opmærksom på det!
    De er supergode, og selvom de indeholder ret mange kalorier, så er det af den gode slags, og sådan en kiks med en skive ost udgør faktisk et godt mellemmåltid.

    Og nu siger jeg noget, som du altså ikke må tolke som om jeg er en bitch! Jeg kan se at du er forholdsvis ny i blogverdenen og ikke har lavet så mange indlæg endnu, så jeg håber altså at du vil tage det som et godt råd, og ikke som en kritik.
    Nogle bloggere kan godt risikere at blive utilfredse hvis man tager deres opskrift og gengiver ord for ord uden at lave om på teksten - og især med billeder skal man passe på. Nu er det ikke mit billede du har brugt, men eftersom du ikke havde lavet kiksene endnu da du lavede indlægget, går jeg ud fra du har fundet billedet et andet sted - medmindre du selv har lavet nogen tidligere der ligner.
    Mht. teksten er det altid en god ide at lave om på ordene i fremgangsmåden - nu ved jeg godt du ikke selv har lavet den endnu, så det er selvfølgelig svært at lave noget om - men bare så det ikke bliver en fuldstændig kopi af den opskrift man har brugt. Ellers kunne man lige så godt vælge bare at linke til den.
    Måske er du allerede klar over alt dette, så jeg kommer til at lyde som en komplet idiot - men jeg håber du vil tage det i den ånd det er skrevet i.
    Og hvis du ikke vil have min kommentar stående, så sletter du den bare. Men som sagt er det bare et godt råd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sætter meget pris på din lille kommentar.
      Jeg er dog total uforstående overfor den uofficielle copyright der findes herinde, hvis du har ret. En opskrift er en opskrift og fremgangsmåden kan nu ikke variere ret meget. Desuden er jeg lidt uforstående for hvis nogen (jeg siger ikke dig, da jeg jo har fået lov)bliver dissideret sure over at man vil dele deres opskrift ord for ord, når der er henvist tydeligt til personen. Personligt ville jeg se det som et skulderklap og jeg ville være pavestolt hvis nogen ville dele noget jeg havde fundet på (hvis de selvfølgelig henviser til personen der fandt på den, som tak) :-)
      Derfor tror jeg nu ikke jeg stopper.

      Og igen, tak måtte lige ud med det :-)

      Slet
    2. Jeg kan godt forstå du synes det er underligt, men man kan desværre hurtigt komme galt afsted, især hvis man bruger billeder der ikke er ens egne.
      Jeg ved ikke om du læser hos Klidmoster.dk, men hun var ved at komme grueligt galt afsted fordi hun brugte et billede fra en restaurants hjemmeside til en anmeldelse af deres mad. Det viste sig at være en fotograf der havde taget billedet, og Klidmoster var tæt på at blive sagsøgt.
      Selvfølgelig hører det til sjældenhederne at det går så galt - men pludselig er der altså nogen der havner i suppedasen.

      For mit eget vedkommende har jeg ikke noget imod at et af mine billeder bliver brugt i en sammenhæng som din, hvor du nævner opskriften uden selv at have afprøvet den og oven i købet gør mig opmærksom på det via min egen blog - men jeg har været ude for at en anden blogger havde brugt et af mine billeder til sin egen opskrift. Jeg faldt helt tilfældigt over det, og det værste var sådan set at billedet slet ikke lignede det hun selv havde lavet. Så tangerer det dovenskab og at man ikke gider tage sine egne billeder men bare vil lukrere på andres - eller at man slet ikke har lavet opskriften man skriver om.
      Håber det giver lidt mening :-)

      Slet